16 април 2010 г.

Силата на бранда

Хубаво е човек да се среща с приятели. Винаги може да чуе от тях някоя интересна история като тази, която ми разказаха вчера.

"Минавам с колата през едно село, ама малко, никакво село, дали име има. И виждам едно интернет кафе. След 50 метра, то колко ли е селото голямо, но след 50 метра - второ. А след още 100 - трето.

Реших да спра и да си проверя мейла, очаквах важен договор. Тогава нямаше мобилен интернет. Та влизам в кафето .. типичното .. пластмасовите столове, пластмасовите маси, пластмасовите пепелници и няколко човека. Оглеждам се .. тук компютър, там компютър - няма.

Питам собственичката:
- Къде са компютрите?
- Какви компютри?
- За интернет.
- Нямаме компютри тук.
- Нали това е интернет кафето?
- Да. Какво ще пиете?

Та се разговорихме .. и какво се оказа:
- това не е просто кафе, а верига! (видях я, във верига подредени бяха :-)
- интернет кафе е, защото така се казва; ходили с мъжа й в София и видели на много места интернет кафета и решили така да си кръстят тяхното; какво е интернет не знаят, но кафе могат да направят."

Е така го разбират хората това интернета!

Но се замислих .. тази здрава селска жена е разбрала това, което много "маркетолози" твърдят: важен е брандът, брандът продава, направете бранд. Интернет кафе - това е бранд, не е услуга и не е преживяване и полза за клиента. Това са думи, фасада.

Жестока метафора. За цялото ни общество:

- Какво ще кажете за бранда "съдебна система"? Носи си ли ред и справедливост за всички или е просто фасада за уреждане на сметки?
- Брандът "свободна журналистика"? Свободна? От скрупули? От професионализъм? От знания, чест и задължение към обществото?
- Брандът "президент"? Има ли нещо освен бранд тук? (И неуспешния бранд "вицепрезидент")
- Брандът "свободни избори"? 15% купен и 80% излъган вот?
- Брандът "конституция"? Защита на правата? Рационална организация на държавата?

Няма край списъкът.

Все нещо сме видели по света, донесли като бранд, но не и като същност .. но брандовете са силни .. вървят на пазара .. все още ..

Няма коментари:

Публикуване на коментар