19 октомври 2012 г.

Common law & math brand


Щели да забраняват на математическите гимназии да приемат ученици преди 8-ми клас. Не, нямало да им забраняват, но не можело да се наричат гимназии: трябвало да бъдат средни училища. Да, средни училища щели да бъдат, но тогава нямало да има подбор преди 8-ми клас, а щели да приемат всеки желаещ. Не, можело да има подбор преди 8-ми клас, ама съгласно наредба. И не, наредбата не била приета, така че сега не можело.

Това разбрах от едно кратко (!) интервю със заместник-министъра на образованието Милена Дамянова - млада дама с "научни интереси в областта на управление на образованието и терминологията" (ах-ха, как гимназия в 7-ми клас? ни-ко-га)

Къде е проблемът?

Проблемът, дами и господа, че нямаме common law - обичайно право: система, която превръща обичая в право. Обичаят да наречеш математическото училище гимназия, да й разрешиш да приема ученици и да видиш, че това.. работи! Работи! Образованието в БГ МГ е на световно ниво - вижте медалите. Вижте хилядите абитуриенти, които продължават образованието в университет и го завършват.

99% от моя випуск, 1990г., продължи образование в университет. Тогава това не беше така лесно.

Но нека да чуем аргументите "против" подбора преди 8-ми клас: "приемът от 5-и клас ... се е превърнал в една неджентълменска борба с останалите училища." Тази борба, г-жо Дамянова, се нарича конкуренция. Попитайте шефът си, бивш ректор на НБУ, дали конкуренцията е полезна за повишаване на нивото ти на работа. Аз мисля, че е адски полезна и адски малко в нашето образование. Не трябва да има "гарантирани" ученици и с тях "гарантирана" субсидия.

Конкуренция между училищата и шанс за таланта на всяко дете!

1 коментар:

  1. А за бранда? Трябва да си много глупав да затриеш СМГ като бранд. Аз да кажа от мене си: който съм видял от там, все е свестен. (И не, не съм завършил СМГ.)

    Да чакаме да видим след колко време някой умен частник ще грабне бранда.

    ОтговорИзтриване